اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 32572
1399/01/26 - 10:00
برهمکنش بین سلول های بنیادی سرطانی و اعصاب: یک هدف درمانی جدید

سلول های بنیادی سرطانی نقشی مهم در پیشرفت و متاستاز سرطان برعهده دارند و آن ها را دلیل عود مجدد سرطان نیز می دانند. در این میان اطلاعات اندکی در مورد برهمکنش سلول های بنیادی و اعصاب در بافت سرطانی وجود دارد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه زوریخ به ارزیابی برهمکنش اعصاب و سلول های بنیادی سرطانی موجود در آملوبلاستوما(یک تومور تهاجمی موجود در دهان) پرداختند. در ابتدا آن ها نشان دادند که آملوبلاستوماها دارای ویژگی های سلول های بنیادی هستند و بوسیله اعصاب چهره ای عصب دهی می شوند. زمانی که سلول های آملوبلاستوما جداسازی شده و درون یک سیستم organ-on-a-chip قرار گرفتند، نه تنها ویژگی های بنیادینگی شان را حفظ کردند بلکه اعصاب را نیز به سمت خود جلب کرده و با آن ها ارتباط برقرار کردند.

به نظر می رسد که اعصاب برای بقا و عملکرد سلول های بنیادی حیاتی هستند و با توجه به نتایج این مطالعه می توان امیدوار بود که داروهای جدیدی که بتوانند ارتباطات بین اعصاب و سلول های بنیادی سرطانی را تحت تاثیر قرار دهند می توانند گزینه مناسبی برای مقابله با سرطان باشند.

امید می رود که ترکیب ابزارهای مولکولی و تصویربرداری پیچیده و فناوری organ-on-a-chip  یک فرصت مناسب را برای آشکار سازی عملکردهای ناشناخته عصبی و هم چنین شناسایی برهمکنش های پیچیده بین اعصاب و سلول های مختلف بدن از جمله از سلول های بنیادی سرطانی ارائه کند و راهگشای درمان های جدید باشد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved